Materiaal

Als je net begint met schaatsen, vraag je je misschien af wat je allemaal nodig hebt voor het schaatsen. Om je een beetje wegwijs te maken, geven we hier enkele tips. Als je vragen hebt, dan kun je die het beste aan de trainer stellen. Die weet heel goed welke schaatsen voor jou geschikt zijn of welk materiaal je het beste kunt aanschaffen.

Wat voor schaatsen zijn voor mij het beste?
Om te gaan schaatsen heb je natuurlijk schaatsen nodig. Schaatsen heb je in veel verschillende soorten. Je kunt gewone houtjes nemen, easy-gliders (plastic 'houtjes'), lage noren, hoge noren of klapschaatsen. Om te weten welke schaatsen voor jou het beste zijn, kun je altijd advies aan je trainer vragen. Een paar tips van onze trainers:

  • Op natuurijs adviseren we voor de jongste pupillen de ouderwetse houtjes (Friese doorlopers) met een stevige hoge schoen (liefst geen laarzen) op natuurijs. Op de kunstbaan kunnen de zogenaamde 'easy-gliders' prima. Bij koud weer, dus op natuurijs, hebben die als nadeel dat het klikmechanisme wel eens los wil laten en dat het plastic hard wordt wat pijnlijk kan zijn. Houtjes en easy-gliders hebben het voordeel dat je laag bij het ijs staat. Dat is minder belastend voor de enkels zodat je makkelijker kunt leren goed op je schaatsen te staan. Dat vergroot je plezier in het schaatsen.
  • Kun je op houtjes of easy-gliders al aardig uit de voeten, en sta je al redelijk recht op je schaatsen, dan kun je de stap naar lage noren nemen. Je staat daarop nog wel vrij dicht bij het ijs maar je kunt er wel beter de voorbereidende bochtentechniek mee uitvoeren. Zorg wel dat de schoen goed past. Een te ruime (op de groei gekochte) schoen zit niet lekker en kan gaan schuiven en daardoor kun je blaren krijgen. Ga ook niet met meerdere paren sokken in je schaatsen. Dunne sportsokken zijn altijd het beste. Als je toch vaak last hebt van blaren, dan zijn er speciale sokjes verkrijgbaar die je helpen om blaren te voorkomen.
  • Ben je sterk genoeg in je enkels en sta je recht op je schaatsen dan kun je overgaan op hoge noren. Je kunt nu een goede bochtentechniek leren. Net als bij lage noren geldt hier dat je wel een passende schoen moet kopen.
  • Tenslotte is er nog de klapschaats. Het is het beste om hier pas mee te beginnen als je een goede schaatstechniek hebt. Dat wil zeggen: een goede zijwaartse afzet, een schaatshouding waarbij je goed 'achterop' zit en vooral goed op je schaatsen staat.

De bovenstaande adviezen zijn een leidraad. Je kunt er van afwijken als iets anders beter bij jou past. Laat je hierover goed adviseren in een goede schaatswinkel.

Wat voor kleren doe ik aan tijdens het schaatsen?

Het dragen van een EIJV-jack tijdens training is verplicht voor de herkenbaarheid en eenheid. De EIJV heeft eigen clubkleding die je een paar keer per jaar kunt passen en aanschaffen. Dit betreft zowel skeeler- als schaatskleding. Voor meer informatie, zie de pagina 'Clubkleding'. 

Kleding moet warm genoeg zijn (maar ook weer niet te warm) en niet te ruim zitten (geen wijde pijpen). Zorg ervoor dat je wel bewegingsvrijheid hebt; je gaat tenslotte sporten. Als het heel koud is, dan is het prettig om thermokleding te dragen. Veel rijders dragen ook een broek met dubbele risten die je over je schaatspak kunt aantrekken.

Het is verplicht om handschoenen en (voor de jeugd tot 12 jaar) een helm te dragen tijdens de training in verband met de veiligheid. Voor volwassenen en de jeugd vanaf 12 jaar, geldt het dringende advies om voor je eigen veiligheid ook een helm te dragen. De handschoenen moeten goed dik zijn, liefst geen dunne gebreide. Als de trainers het idee hebben dat je kleding niet echt geschikt is, zullen ze je daar wel op wijzen. Voor vragen en advies kun je altijd bij ze aankloppen.
 

Schaatsbenodigdheden
Uit ervaring weten we dat het handig kan zijn om de volgende attributen bij je te hebben. Let wel: dit is niet verplicht!

  • Veters. Het is handig om altijd een reservepaar veters bij je te hebben. Soms breekt een veter bij het strak aantrekken van de schaatsen en dan is het handig om een reservepaar te hebben.
  • Schaatsbeschermers. Hier heb je twee soorten in: harde, waarop je kunt lopen en die je gebruikt om van de bank/stoel naar het ijs te komen. Deze beschermen je ijzers. Vaak zitten deze standaard bij de schaatsen als je deze koopt of huurt. Je hebt echter ook zachte beschermers, bijv. van badstof die je tijdens het vervoer van je schaatsen om je ijzers kunt doen. Ze beschermen je schaatsen doordat ze heel zacht zijn en absorberen het meeste vocht.
  • Droogdoek. Schaatsen worden nat bij gebruik op de ijsbaan. Dat klinkt gek, maar ijs smelt op je ijzers waardoor je schaatsen/ijzers nat worden. Hierdoor gaan je ijzers roesten of worden ze lelijk en bot. Daarom moet je na afloop van een training of wedstrijd altijd je schaatsen droog maken. Dit doe je heel eenvoudig met een droogdoek of met een zeem. Tip: neem een grote handdoek en vouw beide zijkanten naar binnen zodat je twee zakjes vormt waar je je schaatsen in kunt bewaren. Handig, zo bescherm je altijd je schaatsen in je tas en je hebt direct een handdoek bij de hand om je ijzers droog te maken.
  • Wedstrijdbandjes. Als je wedstrijden gaat rijden, heb je ook 4 kleuren bandjes nodig voor om je armen: rood, wit, blauw en geel. Je kunt deze zelf maken of voor ca. €12,00 kopen in de schaatswinkel.
  • Transponder. Voor wedstrijden op skeelers heb je vaak een transponder nodig. Een veelgebruikte is die van Mylaps. Deze koop je en daarmee neem je ook een jaarlijks abonnement af. Bij het schaatsen in Nijmegen en Deventer op de ringbaan kun je hiermee de doorkomsttijden zien. Dit is zowel bij de training als bij de wedstrijden zichtbaar. Als je alleen op het middenterrein schaatst is de transponder geen aanrader om aan te schaffen.
  • Snijvaste sokken. De ijzers van schaatsen zijn vlijmscherp. Uiteraard hopen we niet dat je ermee te maken krijgt, maar het kan zo maar gebeuren dat een ijzer per ongeluk in je enkel komt. Daarom kan het verstandig zijn om snijvaste sokken of een andere bescherming te dragen.
  • Helm. Voor pupillen tot 12 jaar is een helm verplicht bij onze schaatstraining. Een helm beschermt je hoofd bij het vallen. In andere sporten is het al heel gebruikelijk om hoofdbescherming te dragen, zeker als je zo hard (zelfs pupillen halen met gemak 30 km per uur) gaat. Voor oudere EIJV-leden is het nog niet verplicht om tijdens de training een helm te dragen. Maar het EIJV-bestuur en trainers geven ook voor die groep het dringende advies om een helm te dragen voor je eigen veiligheid. Wil je deelnemen aan marathonwedstrijden / mass start wedstrijden, dan is een helm wel verplicht. NB. een muts of bandana is wel verplicht op de banen.

Schaatsen slijpen
Als je een paar keer per week schaatst, worden je ijzers al gauw minder scherp. Meestal moeten ze minstens 1 keer per maand geslepen worden. Laat je dat steeds in een winkel doen, dan kost dat elk seizoen weer een aardige som geld. Je kunt het ook zelf doen. Je hebt dan wel een slijpblok en een slijpsteen nodig, maar de kosten hiervoor heb je er al snel weer uit. De EIJV organiseert zo nu en dan ook slijpcursussen voor haar leden.

NB. Als je zelf slijpt, moet je ongeveer 1x per jaar een ronding laten slijpen omdat je anders niet goed meer kunt sturen. Je kunt dit in een goede schaatswinkel laten doen.

 

Schaatsen Overzicht